Aktualności

27 lipca 2015

Zakupy przez Internet latem – jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem internautów?

Branżę e-commerce jak każdą inną charakteryzuje sezonowość. Przez Internet najwięcej kupujemy w okresie przedświątecznym, czyli w listopadzie i grudniu. Sprzedaż wybranych kategorii produktów rośnie także w okresie letnim. Co najczęściej kupujemy w wakacje i czy zakupy te związane są z naszymi urlopowymi planami? Odpowiedź na te pytania dostarczyły badania[1] przeprowadzone na zlecenie Grupy Okazje.info.

Badania zrealizowane na zlecenie Grupy Okazje.info na przełomie czerwca i lipca wykazały, że 88% ankietowanych robi zakupy przez Internet. Kupowanie produktów on-line jest bardziej popularne wśród mężczyzn - decyduje się na nie 94% przebadanych panów i 83% ankietowanych kobiet.

W wakacje czytamy więcej

Latem przez Internet najczęściej kupujemy książki - wskazało je 35% respondentów. Zdecydowanie częściej sięgają po nie kobiety – 45% pań, do 26% w przypadku mężczyzn. Można zatem uznać, że w wakacje, kiedy mamy dużo wolnego czasu czytamy więcej. Wielu z nas wypoczywa z książką również podczas urlopu, czy weekendu na działce.

Letnie odświeżenie garderoby

31% respondentów latem uzupełnia swoją garderobę. Decyduje się na to 43% kobiet oraz 19% mężczyzn. Odzież, którą najczęściej kupujemy latem to szorty (wskazało je 43% respondentów). Na drugim miejscu znalazły się stroje kąpielowe (39%), które są niezbędnym elementem wakacyjnej szafy.

Bardzo wysoko w rankingu kategorii produktów kupowanych latem przez Internet znalazły się również prezenty. Potwierdziło to 26% respondentów, w tym 28% kobiet oraz 24% mężczyzn. Być może wpływ na to ma trwający sezon ślubów.

Zdrowo i pięknie

W wakacje nie zapominamy także o swoim zdrowiu i urodzie. To również jedne z najczęściej kupowanych latem przez Internet kategorii produktów – wybiera je ok. 25% badanych, a wśród nich zdecydowana większość to kobiety. Produkty z kategorii uroda zamierza kupić 42% pań, a jedynie 9% mężczyzn. W czasie wakacji zadbać o swoje zdrowie postanowiło 39% respondentek i tylko 12% ankietowanych panów.

Wakacyjne remonty

Wysoko w rankingu znalazły się także kategorie ogród (24%) oraz dom i wnętrze (22%). O przestrzeń na zewnątrz planuje zadbać 25% mężczyzn oraz 23% kobiet. O odświeżeniu wnętrz myśli z kolei zdecydowanie więcej pań – 30% do 15% w przypadku panów. Podczas wakacji częściej interesujemy się także sprzętem AGD, narzędziami i telefonami. Jednak jest to domena mężczyzn – artykuły gospodarstwa domowego w tym czasie wybiera 35% z nich, a tylko 8% kobiet, narzędzia 28% do 10% w przypadku pań, a komórki 24% do 6%.

Analiza przeprowadzona na zlecenie Grupy Okazje.info potwierdziła również, że kobiety częściej niż ich partnerzy zajmują się kupowaniem produktów dziecięcych. Tego rodzaju plany zakupowe w czasie wakacji zadeklarowało 25% pań, a tylko 7% mężczyzn.

Badanie pokazało, że latem przez Internet najrzadziej kupujemy produkty z kategorii biuro i firma -wybrało je tylko 1% badanych. Może to świadczyć o tym, że w trakcie wakacji staramy się nie myśleć o pracy.



[1] Ogólnopolskie badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 29.06-2.07.2015 r. Próba: osoby w wieku 18-64 lat, n=300

13 lipca 2015

Letnie trendy zakupowe Polek – wyniki najnowszego raportu

Większość kobiet wybierających się w tym roku na wakacje zamierza, jeszcze przed wyjazdem, dokonać zakupów, dzięki którym urlop stanie się dla nich przyjemniejszy. 61% pań wskazało, że będą to produkty z kategorii moda, z kolei 52% planuje uzupełnić swoją kosmetyczkę o preparaty z kategorii uroda. Nie dziwi więc fakt, że 56% kobiet przyznało, iż w wakacje wydaje więcej. Wskazują na to wyniki badania[1] przeprowadzonego na zlecenie Grupy Okazje.info – właściciela jednej z najpopularniejszych internetowych porównywarek cen.

Wakacje to okres zwiększonych wydatków, szczególnie w przypadku kobiet. To czas, w którym częściej stołujemy się poza domem, wyjeżdżamy na wycieczki za miasto czy wychodzimy wieczorami ze znajomymi. Letnia pogoda sprzyja także wzrostowi wydatków na odzież i kosmetyki. Potwierdza to analiza agencji badawczej Zymetria, zrealizowana na przełomie czerwca i lipca na zlecenie Grupy Okazje.info.

Piękna na wakacjach

Polki, chcąc wyglądać jak najlepiej w czasie wakacji, chętnie inwestują w nowe ubrania oraz kosmetyki. Analiza wykazała, że zakup produktów z kategorii moda przed wyjazdem na urlop planuje 61% badanych. Nieco ponad połowa, bo 52% myśli o nabyciu kosmetyków. Wiele pań bierze również pod uwagę kupno produktów, które pomogą im w zachowaniu lepszego zdrowia (45%), a prawie 1/3 (32%) planuje nabycie książek, które zapewnią im rozrywkę na wakacjach.

 

Wakacyjne wybory Polaków

Do kosmetyków, które latem kupujemy najczęściej należą balsamy i olejki do opalania – wskazało je 54% respondentów (kobiet i mężczyzn). Co ciekawe znacznie mniej osób, bo 40% decyduje się w tym okresie na zakup kosmetyków po opalaniu. W wakacje dbamy jednak o nawilżenie ciała, zaopatrując naszą kosmetyczkę w balsamy i mleczka (27%).

Odzież, którą najczęściej kupujemy latem to szorty (wskazało je 43% respondentów). Na drugim miejscu znalazły się stroje kąpielowe (39%), które są niezbędnym elementem wakacyjnej garderoby. 27% respondentów wskazało natomiast, że najczęściej latem kupuje buty. W tym okresie równie często kupujemy bieliznę  (25%), sukienki (24%) i bluzki (23%).

Letnie wyprzedaże kuszą cenami

Lato to okres wyprzedaży, na których najczęściej kupujemy buty (wskazało je 26% respondentów). Dobrej jakości, skórzane obuwie to spory wydatek, zatem wybierając te z przeceny możemy dużo zaoszczędzić. 25% badanych na letnich wyprzedażach kupuje sukienki, 24% bluzki, a 20% szorty.

Lato nie takie tanie

Lato to okres, kiedy nasze wydatki rosną, przede wszystkim ze względu na zakupy sezonowe, których dokonujemy z powodu zmiany pogody lub przed wyjazdem na wakacje. Taką tendencję w swoim budżecie wskazało 52% badanych, w tym 56% kobiet. Co ciekawe znacznie więcej niż poza sezonem wakacyjnym wydajemy przede wszystkim na artykuły spożywcze (26% respondentów), dopiero na kolejnych miejscach znalazły się produkty z kategorii uroda (23%) oraz z kategorii moda (22%). Lato to zatem dla wielu z nas błogi, aczkolwiek kosztowny czas. Dlatego warto racjonalnie planować swoje wydatki, a w przyszłym roku odpowiednio wcześnie zacząć odkładać na wakacyjne przyjemności.



[1] Ogólnopolskie badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 29.06-2.07.2015 r. Próba: osoby w wieku 18-64 lat, n=300

02 lipca 2015

Modna na plaży – ile kosztował nas wakacyjny zestaw?

Kostium kąpielowy to dla wielu pań jeden z najważniejszych przedurlopowych zakupów. Wiele kobiet swój plażowy outfit uzupełnia o stylowe okulary przeciwsłoneczne, modne klapki czy eleganckie pareo. Coraz większa liczba plażowiczek dokonuje tych zakupów przez Internet. Jakiego rodzaju kostiumy są najchętniej wybierane? Czy w modzie są jeszcze japonki? Jak dużo wydajemy na plażowe dodatki? Specjaliści Okazje.info przeanalizowali czerwcowe trendy zakupowe w swoim serwisie i uzyskali ciekawe wyniki.

Kostiumy kąpielowe

Niezmiennie od kilku lat najbardziej popularne pozostają dwuczęściowe kostiumy kąpielowe. W pierwszej 10-tce najczęściej wyszukiwanych znalazło się aż 8 tego rodzaju kompletów (dane za czerwiec 2015). Numerem jeden okazał się kostium polskiej firmy Ava Lingerie. Model ten to tankini, czyli koszulka kąpielowa z wbudowanym biustonoszem oraz dół od bikini. To idealna propozycja dla pań, które chcą ukryć niedoskonałości, na przykład te pozostałe po ciąży. Oprócz firmy Ava Lingerie, w top 10 kostiumów kąpielowych poszukiwanych przez kobiety, znalazły się także stroje takich firm jak: Novella, Etna, Ewlon czy gWinner. Aż dwa miejsca w pierwszej dziesiątce przypadły firmie Gabbiano, której twarzą jest Natalia Siwiec.

Polskie internautki na strój kąpielowy najczęściej są gotowe przeznaczyć od 60 do 90 zł. Stroje w tym przedziale odnotowały 32% odsłon spośród wszystkich analizowanych produktów z tej kategorii. Na drugim miejscu znalazły się kostiumy, których cena mieści się w przedziale 90 – 130 zł (26% odsłon). Trzecie miejsce należy z kolei do tych najtańszych, które kosztują do 60 zł (24% odsłon). Jak wynika z zebranych przez specjalistów Okazje.info danych, kobiety najrzadziej decydują się na stroje, których koszt przekracza 130 zł (18% odsłon).

Klapki

Kobiety poszukując typowego, letniego obuwia wciąż bardzo często decydują się na popularne japonki. W pierwszej 10-tce najczęściej wyszukiwanych produktów z tej kategorii znalazło się 5 modeli tego rodzaju (dane za czerwiec 2015). Największą popularnością cieszyły się japonki kąpielowe firmy TEVA. Na liście nie zabrakło także tak znanych marek, jak adidas, Venezia czy Puma. Według danych Okazje.info na zakup letnich klapek internautki najczęściej decydują się przeznaczyć od 70 do 120 zł (klapki w tym przedziale cenowym odnotowały 36% odsłon). Na drugim miejscu są te, których koszt nie przekracza 70 zł (26% odsłon). Na trzecim znalazły się z kolei klapki mieszczące się w przedziale cenowym 120 – 170 zł (19% odsłon).

Okulary przeciwsłoneczne

Dane zebrane przez specjalistów Okazje.info pokazują, że w top 10 najczęściej wyszukiwanych okularów przeciwsłonecznych w czerwcu znalazło się aż 6 par okularów firmy ARCTICA. W pierwszej 10-tce pojawiły się także okulary firmy Solano, Fischer oraz Stylion.

Najwięcej internautek jest w stanie przeznaczyć na okulary przeciwsłoneczne maksymalnie 100 zł. Modele w tym przedziale cenowym osiągnęły liczbę odsłon na poziomie 30%. Na drugim miejscu znalazły się te, których cena mieści się w przedziale 100 - 270 zł (28% odsłon). Z kolei okulary przeciwsłoneczne w cenie 270 – 500 zł stanowią trzecią, najliczniejszą grupę z 22% odsłon. Panie najrzadziej decydują się na najdroższe modele, czyli te, na których zakup trzeba przeznaczyć powyżej 500 zł (18% odsłon).

Plażowy outfit niewiele tańszy od samego wyjazdu

Urlop to przyjemność, która kosztuje. Wiedzą o tym przede wszystkim kobiety, które planując wakacje myślą nie tylko o opłaceniu samego wyjazdu, ale i o dodatkowych wydatkach, takich jak nowy kostium kąpielowy. Według badania PAYBACK Opinion Poll, 36% Polaków na wakacyjny wypoczynek planuje wydać od 500 do 1000 zł na osobę. Z kolei 20% chce przeznaczyć na ten cel sumę poniżej 500 zł. Dane Okazje.info pokazują natomiast, że internautka poszukując zestawu składającego się ze stroju na plażę, klapek i okularów przeciwsłonecznych, najczęściej interesowała się produktami o łącznej średniej wartości 332,03 zł (średnia cena najczęściej poszukiwanego kostiumu kąpielowego to 86,67 zł, letniego obuwia 145,20 zł, natomiast okularów przeciwsłonecznych 100,16 zł). W wielu przypadkach to zatem suma niewiele mniejsza niż koszt samych wakacji. Warto także zauważyć, że zebrane dane wykazały wysoką polaryzację internautek - kobiety poszukiwały albo określonych modeli kostiumów kąpielowych, i z tego względu ich cena nie grała dla nich tak ważnej roli, albo były nastawione na zakup jednego z najtańszych modeli. Z kolei kupując buty były w stanie zapłacić więcej, ale za modele znanych marek.

16 czerwca 2015

Dron na I Komunię Świętą

Dron to bezzałogowy statek powietrzny, który określany jest mianem następcy zdalnie sterowanych helikopterów i najmodniejszego gadżetu wśród zabawek. To także urządzenie, które w tym roku zyskało popularność jako jeden z najatrakcyjniejszych prezentów na I Komunię Świętą. Czy dron to faktycznie gadżet, o którym marzą najmłodsi? Jakie inne prezenty były najczęściej wybierane przez rodziców, dziadków i chrzestnych? Specjaliści Okazje.info przeanalizowali swoją bazę, by odpowiedzieć na te pytania.

I Komunia Święta to dzisiaj uroczystość, na której nie wypada pojawić się bez prezentu. Dzieci podchodzą do tego wydarzenia bardzo emocjonalnie i wyczekują go z wielką niecierpliwością. Podobnie jak Dnia Dziecka. Wówczas spełniają się bowiem ich marzenia o upragnionych zabawkach, najmodniejszych gadżetach czy urządzeniach elektronicznych, które wypatrzyli w telewizji lub Internecie, bądź mają je już ich koledzy.

Co zaproponowali sprzedawcy?

Przeszukując Internet w poszukiwaniu pomysłu na upominek z okazji I Komunii Świętej lub Dnia Dziecka nie sposób nie znaleźć w propozycjach drona. To urządzenie, które sprzedawcy i media nominowali na tegoroczny hit. Czy faktycznie okazał się jednym z najpopularniejszych podarunków? Z danych porównywarki cen Okazje.info wynika, że niekoniecznie. Analiza wykazała, że w maju większym zainteresowaniem cieszyły się samochody zdalnie sterowane (47% wzrost zainteresowania w maju w stosunku do kwietnia), zabawki AGD (47% wzrost), czy domki i namioty dla dzieci (45% wzrost).

Drony i helikoptery zajmują jednak mocną pozycję. Ich popularność w maju, w stosunku do kwietnia, wzrosła o 22%, a w porównaniu z zeszłym rokiem, aż o 75% (maj 2014 do maj 2015). Najchętniej kupowane były jednak te najtańsze. 34,61% udziału w sprzedaży miały urządzenia znajdujące się w przedziale cenowym do 150 zł. Co ciekawe na drugim miejscu znalazły się te, których cena zaczyna się od 600 zł (23,16%). Trzecie i czwarte miejsce to kolejno przedział cenowy 250 - 600 zł (22,01%) i 150 – 250 zł (20,23%).

Które produkty straciły na popularności?

Z analizy przeprowadzonej przez specjalistów Okazje.info wynika, że w tym roku na popularności straciło wiele urządzeń z kategorii elektroniki użytkowej. Zainteresowanie bardzo modnymi do tej pory laptopami spadło o 29% (w porównaniu do maja 2014). Na popularności straciły również czytniki e-booków (spadek o 89% w porównaniu do maja 2014) i tablety (spadek o 60%). Spadek odnotowały także konsole do gier (w dół o 55%), gry na PlayStation 3 i gry na PC (spadek o ok. 50%). Na znaczeniu straciły także telefony komórkowe i smartfony (spadek o 30%). Konsole do gier, pomimo dużego spadku zainteresowania w porównaniu z zeszłym rokiem, nadal utrzymują dobrą pozycję – ich popularność w maju 2015 w stosunku do kwietnia 2015 wzrosła o 34%.

A co z tradycyjnym rowerem?

Tradycyjny i jeszcze kilka lat temu najbardziej popularny prezent na I Komunię Świętą, czyli rower, coraz rzadziej pełni taką rolę. Zainteresowanie jednośladami w maju 2015 roku w porównaniu z kwietniem 2015 roku spadła o 12%. Z analizy Okazje.info wynika jednak, że w porównaniu z rokiem poprzednim (maj 2014 do maja 2015) jego popularność wzrosła o 5%. Najchętniej kupujemy dzieciom rowery w cenie do 1000 zł (47,68% udziału w sprzedaży). Na drugim miejscu znalazły się te, które kosztują między 1000, a 1500 zł (23,35% udziału w sprzedaży), na trzecim z kolei modele w przedziale cenowym 1500 – 2500 zł (19,64% udziału w sprzedaży). Zdecydowanie najrzadziej decydujemy się na zakup jednośladu, którego koszt przekracza 2500 zł (9,32% udziału w sprzedaży).

12 stycznia 2015

Podsumowanie rynku smartfonów w Polsce w 2014 roku

Smartfony są coraz popularniejsze w Polsce. W ubiegłym roku już 88% Polaków korzystało z telefonów komórkowych, z czego 44% używało smartfonów. Dla porównania w 2011 roku było ich zaledwie 12%. Specjaliści Okazje.info sprawdzili, jakie modele kupowali Polacy i co decydowało o ich wyborze.

Dodatkowe informacje