Aktualności

12 listopada 2015

Przez Internet czy tradycyjnie, czyli jak kupujemy prezenty? Wyniki badania Grupy Okazje

Kupowanie prezentów to dla wielu z nas „ciężki orzech do zgryzienia”. Odczytanie pragnień innych osób, szczególnie tych skromnych, czy skrytych nie jest bowiem proste. Być może dlatego coraz częściej poszukujemy upominków w Internecie, gdzie wybór jest znacznie większy, łatwiej znaleźć inspirację, czy natrafić na coś wyjątkowego. Tuż przed świąteczną gorączką zakupów, Grupa Okazje postanowiła zbadać, gdzie kupujemy prezenty oraz co najczęściej wybieramy[1].

Badanie zrealizowane na zlecenie Grupy Okazje pod koniec października 2015 roku wykazało, że już 36% ankietowanych kupuje prezenty przez Internet. Przy czym zakupy online nieco częściej wybierają mężczyźni (40%), niż kobiety (33%). To grupa osób, która najczęściej zamieszkuje centralny (49%) oraz południowo-zachodni (48%) region Polski. Warto także zauważyć, że największą popularność kupowania prezentów przez Internet widać w małych ośrodkach miejskich.  Zamieszkuje je bowiem 44% ankietowanych, którzy wybrali ten sposób zawierania transakcji. Może być to spowodowane lepszym niż na wsi dostępem do Internetu, ale gorszą dostępnością prezentów w lokalnych sklepach stacjonarnych, niż w większych miastach.

W Internecie częściej kupujemy prezenty dzieciom

Badanie Grupy Okazje pokazało, że Internet staje się coraz popularniejszym miejscem  poszukiwania prezentów dla dzieci. Okazuje się bowiem, że upominki dla najmłodszych online kupuje już 46% respondentów. Także w tym przypadku to panowie są nieco bardziej skłonni wybierać tę drogę transakcji. Taką odpowiedź zadeklarowało bowiem 49% mężczyzn i 43% kobiet. Najwięcej z nich zamieszkuje centralny region Polski (57%) oraz małe miasta do 100 tysięcy mieszkańców (54%).

Co najczęściej ofiarujemy bliskim?

Najczęściej wybierane przez nas prezenty to artykuły spożywcze, takie jak słodycze, czy alkohole (17%). To bowiem niedrogi, a zarazem uniwersalny upominek. Na drugim miejscu rankingu znalazły się perfumy, które kupuje 14% ankietowanych. Kolejne miejsce należy do… pieniędzy, które wskazało 11% badanych. To niezbyt oryginalny, ale wciąż bardzo popularny prezent. Plusem otrzymania pieniędzy jest z pewnością możliwość samodzielnego zdecydowania, na co je przeznaczymy.

Badanie przeprowadzone na zlecenie Grupy Okazje pokazało również, co jest najpopularniejszym prezentem dla dzieci. Okazuje się, że są to zabawki edukacyjne (28%). Dużym zainteresowaniem cieszą się również książki (13%) i klocki (7%). Wiele wskazuje zatem na to, że bliskim naszemu sercu maluchom, staramy się od najmłodszych lat zapewnić prawidłowy i efektywny rozwój. 



[1] Ogólnopolskie badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 23.10.2015 – 28.10.2015 r. Próba: osoby w wieku 18-60 lat, n=663.

28 października 2015

Wpływ opinii na sprzedaż online

76,5% Polaków, czyli prawie 30 mln osób korzysta z Internetu[1]. 55% z nich dokonało kiedyś zakupów online, a 54% kupuje w polskich e-sklepach. Potencjał, który tkwi w handlu internetowym jest zatem ogromny, co nie oznacza jednak, że łatwo osiągnąć na tym polu sukces. Konkurencja jest bowiem bardzo duża – w Polsce działa już ponad 22 tysiące sklepów internetowych. Jak zatem przyciągnąć klientów i sprawić, aby do nas wracali? Należy zbudować wiarygodność sklepu. Jak pokazuje analiza przeprowadzona przez specjalistów Grupy Okazje, twórcy programu Wiarygodne Opinie, umiejętne zarządzanie systemem opinii to szansa na wybicie się na tle konkurencji.

Niezadowoleni klienci krzyczą bardzo głośno. Wie o tym każdy, kto próbował swoich sił w sprzedaży internetowej. Opinie zadowolonych klientów ograniczają się z reguły do kilku słów, a użytkownicy posiadający negatywne doświadczenia z danym sklepem, często piszą więcej i chętniej, szczegółowo opisując zaistniałą sytuację. Negatywne opinie, tak samo jak te pozytywne, dostarczają jednak bardzo cennych informacji o naszych produktach oraz prawidłowym lub nie funkcjonowaniu sklepu, który prowadzimy. Umiejętne zarządzanie nimi pozwala budować wiarygodność sklepu, zdobywać zaufanie klientów i zwiększać sprzedaż.

Wpływ opinii na sprzedaż

Jak pokazują dane zgromadzone przez Grupę Okazje[2], zbieranie opinii i umożliwianie korzystania z nich potencjalnym klientom podczas podejmowania decyzji zakupowych, zwiększa sprzedaż. W pierwszych trzech miesiącach uczestnictwa wybranych sklepów w programie Wiarygodne Opinie, przejścia do ich platformy wzrosły średnio o 38%. Ilość zamówień zwiększyła się z kolei o 22%. Wzrosła również wartość jednostkowego zamówienia – średnio o 18%. Jak widać możliwość zapoznania się z opiniami o danym sklepie i produkcie przed dokonaniem zakupu, wpływa znacząco na decyzje klientów. Co więcej, internauci sugerują się nie tylko tym, czy produkt posiada pozytywne lub negatywne opinie, ale także tym, czy w ogóle je ma. Z czego to wynika? Jeżeli produkt nie posiada opinii to bardzo możliwe, że nikt go nie kupuje. Jeżeli nikt go nie kupuje, to coś musi być z nim nie tak. To prosty, aczkolwiek popularny tok myślenia. Warto, aby nie dotyczył naszych produktów.

Co jest ważne dla internautów podczas zakupów?

Najczęściej używane zwroty w wystawianych opiniach to: szybkość, sprawność, kontakt i zgodny. Transakcja powinna być zatem przeprowadzona szybko i sprawnie, kontakt z obsługą być łatwy i szybki, a dostarczony produkt zgodny z opisem i zdjęciem. Ankiety, które wypełniają klienci sklepów uczestniczących w programie Wiarygodne Opinie, biorą pod uwagę także inne cechy transakcji. Oprócz jakości obsługi, czasu realizacji i samego produktu, oceniają również sposób zapakowania i cenę. Wszystkie te elementy razem, umożliwiają określenie najmocniejszych i najsłabszych stron sklepu oraz budowanie na ich podstawie jego wiarygodności.

Co daje sklepom umiejętne korzystanie z opinii?

W swoich opiniach internauci pozostawiają wiele cennych informacji, które są źródłem wiedzy dla sprzedawców. Podawane przez nich cechy produktu, z których są najbardziej zadowoleni, czy możliwości dodatkowego wykorzystania, o których nie wiedzieliśmy mogą być brane pod uwagę przy tworzeniu opisów. Jeżeli pojawiają się problemy z użytkowaniem, być może warto opracować dodatkową instrukcję i dołączać ją do wysyłki. Opinie dotyczące niezgodności z opisem, czy zdjęciami powinny skutkować natychmiastową ich zmianą. Same wpisy możemy cytować, zachęcając tym samym do dokonania zakupu.

Pozytywne, czy negatywne, z pewnością warto je mieć. Umiejętne zarządzanie opiniami klientów pozwala bowiem na wprowadzanie efektywnych standardów działania, które znacząco wpływają na sprzedaż. W tym celu warto wykorzystać zebrane już know-how i posłużyć się programami takimi jak Wiarygodne Opinie.

*Program Wiarygodne Opinie to bezpłatne narzędzie dla sklepów internetowych, pozwalające im budować relację z klientami poprzez zarządzanie opiniami wystawianymi po dokonanym zakupie. To również skuteczny system promocji sklepu, pozwalający pokazać jego wiarygodność i wyróżnić go na tle konkurencji.



[1] Gemius dla e-Commerce Polska, E-commerce w Polsce 2015

[2] Próba 50 sklepów z branży: Elektronika, Odzież, Dom i Ogród.

21 października 2015

Auto gotowe na zimę – analiza serwisu Okazje.info

Zima to pora roku, która niesie ze sobą najwięcej zagrożeń dla kierowców. Panujące w tym czasie trudne warunki na drodze wymagają odpowiedniego przygotowania auta. Wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy i zakup odmrażacza do szyb czy zamków są ważne, jednak najważniejsza jest zmiana opon na zimowe.  Kiedy więc się na to decydujemy? Jakie opony wybieramy? Jak wiele jesteśmy w stanie za nie zapłacić? Odpowiedzi na te pytania znalazły się w analizie przygotowanej przez specjalistów serwisu Okazje.info.

Zimowe warunki pogodowe zachęcają kierowców do zmian w wyposażeniu auta. W ankiecie przeprowadzonej wśród użytkowników serwisu Okazje.info[1], najczęściej wskazywanymi czynnościami związanymi z dostosowywaniem auta do zimy była wymiana opon (29% ankietowanych) oraz płynu do spryskiwaczy (22% ankietowanych). Spora grupa osób inwestuje także w akcesoria samochodowe przydatne zimą, takie jak skrobaczka do szyb. Odpowiedź tę wybrało 20% badanych. Ankieta wykazała również, że tylko 14% z nas chce wraz z nadejściem zimy mieć 100% pewność, co do sprawności swojego auta i z tego względu decyduje się na jego generalny przegląd. Mniej więcej tyle samo zadeklarowało, że nie robi nic, aby przygotować swój samochód do trudnych warunków atmosferycznych.

Kiedy zmieniamy opony?

Opony letnie na zimowe najczęściej zmieniamy jak tylko nastąpi pogorszenie pogody. Według przytoczonej wcześniej ankiety potwierdza to, aż 60% osób. Z kolei 17,8% ankietowanych decyduje się na ich wymianę dopiero, gdy spadnie pierwszy śnieg. Niecałe 7% sugeruje się kalendarzem i zmienia opony na zimowe, gdy tylko skończy się kalendarzowe lato. Natomiast 15% zadeklarowało, że nie zmienia opon w ogóle. Wśród nich jest z pewnością grupa, która nie przejmuje się ryzykiem spowodowanym zimową jazdą na oponach letnich, jednak większość na pewno korzysta z opon całorocznych, które stają się coraz bardziej popularne. Zainteresowanie nimi wśród użytkowników porównywarki Okazje.info, w porównaniu z okresem wrzesień – październik 2014 roku, wzrosło o 6,1% (w 2014 roku odnotowały 9,7% odsłon, w 2015 roku już 15,8%). Używanie ich zadeklarowało także 18% użytkowników serwisu przebadanych za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety. Wzrost popularności opon całorocznych spowodował jednocześnie spadek zainteresowania oponami zimowymi – w porównaniu z 2014 rokiem o 5,4% (60,8% odsłon w 2014 vs 55,4% odsłon w 2015 roku).

Jakie opony kupujemy najczęściej?

Ankieta przeprowadzona przez specjalistów Okazje.info wykazała, że chcąc kupić opony znacznie częściej decydujemy się na inwestycję w nowy produkt (76% ankietowanych). Jest to jednak spory wydatek, dlatego większość z nas poszukuje opon, których cena nie przekraczałaby 200 zł za sztukę (87%). Jeżeli chodzi o droższe produkty z tej kategorii to jedynie 6% ankietowanych jest w stanie wydać na nie do 500 zł, 2% do 1000 zł, a 5% powyżej tej sumy. Analiza danych w serwisie pokazała także, że najwięcej osób, zarówno w tym, jak i w zeszłym roku, wybiera opony o szerokości 205 lub 195 mm. Według danych z tego roku każdy z rozmiarów zanotował 21% odsłon. Najpopularniejsze średnice opon to 15 cali (34%), a wysokość profilu to 65 mm (35% odsłon).

Niekwestionowanym liderem wśród producentów opon pozostaje marka Dębica (15% odsłon). W pierwszej trójce znalazła się także firma Goodride (9%) oraz Nokian (8%). Jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek – Michelin (3%) oraz Goodyear (2%) – nie zanotowały dobrych wyników. Powodem ich niskiej pozycji jest z pewnością wyższa, niż przeciętna, cena produktów. Pamiętać należy jednak, że w przypadku opon często wyższa cena, oznacza również lepszą jakość (trzymanie boczne, droga hamowania itd.)

Aluminiowe czy stalowe?

Z analizy wynika, że kierowcy coraz częściej decydują się na zakup pełnych kół, tj. opony wraz z felgą. Widać także, że spadło zainteresowanie felgami aluminiowymi (w 2014 roku odnotowały one 71% odsłon, podczas gdy w 2015 już tylko 70,9%). Natomiast zyskują felgi stalowe – w 2014 roku 19% odsłon, a w 2015 29,1%. Może to potwierdzać tezę o wzroście popularności opon całorocznych. Możliwe, że wpływ na to ma powszechne przeświadczenie, że felgi aluminiowe nie są dobrym wyborem na zimę. Dzisiaj jednak w wielu internetowych poradnikach dla kierowców możemy przeczytać, że jest to mit, ponieważ producenci przystosowują je do eksploatacji w trudnych warunkach, chociażby dzięki powłokom antykorozyjnym. Na koniec należy zaznaczyć, że felgi aluminiowe nadal są pierwszym wyborem Polaków.

A może łańcuch?

Ci z nas, którzy mieszkają w górach lub decydują się na wyjazd w te okolice zimą, powinni także wyposażyć swoje auta w łańcuchy śniegowe. Zakup kompletu to wydatek średnio 500 zł. Przed dokonaniem wyboru warto poznać najpopularniejszych producentów łańcuchów. Analiza serwisu Okazje.info wykazała, że są to Thule (29% odsłon), Diament (13%), Konig (13%) oraz Taurus (13%).



[1] Ankieta przeprowadzona w dniach 12.-16.10.2015, na grupie 1012 użytkowników serwisu Okazje.info.

06 października 2015

Najmodniejsze kurtki i płaszcze – sprawdź, co powinno znaleźć się w Twojej szafie!

Jesień to czas, gdy nasza garderoba przechodzi metamorfozę – lekkie, letnie ubrania zastępujemy grubymi swetrami, kozakami i kurtkami. Z tego powodu wiele Pań rozgląda się już za nowym, ciepłym okryciem w modnym fasonie i kolorze. Dla tych, które poszukują inspiracji i podpowiedzi, co w tym roku koniecznie powinno znaleźć się w szafie, specjaliści Okazje.info przygotowali podsumowanie najczęściej poszukiwanych modeli.

Najmodniejsze modele ciepłych okryć

Dane zebrane przez Okazje.info pokazują, że panie zdecydowanie częściej myślą o zakupie ciepłego płaszcza, niż kurtki. W analizowanym okresie modele z tej kategorii cieszyły się bowiem największym zainteresowaniem – na poziomie ok. 32%. Drugie miejsce zajęły bardzo modne już od kilku sezonów parki. Kurtek o kroju oversize ściąganych w pasie poszukiwało prawie 16% pań. Z mody nie wychodzą także kurtki skórzane, które, z racji, że z reguły nie są ocieplane, królują właśnie teraz – jesienią. Zimą będzie na nie już troszkę za chłodno, dlatego we wrześniu poszukiwało ich prawie 12% kobiet. Sporym zainteresowaniem (ok. 11%) cieszą się również kurtki sportowe. Zmiana pogody wymusza bowiem na osobach uprawiających sport na świeżym powietrzu cieplejszy strój. W rankingu przygotowanym przez specjalistów Okazje.info znalazły się też puchówki, których poszukiwało 8,5% kobiet oraz kożuchy (ponad 8%), które już teraz kupujemy z myślą o mroźnej zimie. Ten drugi model zimowego okrycia był obecny w kolekcjach znanych projektantów już w zeszłym roku.

Ile zamierzamy wydać na jesienno-zimowe okrycie?

Najwięcej pań (ponad 38%) planuje wydać na płaszcz nie więcej niż 200 zł. Z kolei prawie 27% kobiet chce przeznaczyć na ten zakup od 330 do 590 zł. Natomiast na trzecim miejscu najczęściej poszukiwanych płaszczy uplasowały się te w cenie 200 – 330 zł. Jedynie 16% z nas jest w stanie wydać na ten model więcej niż 590 zł.

Kobiety, które poszukują w tym roku parek, najczęściej planują przeznaczyć na nie od 180 do 200 zł (prawie 45%). Ponad 26% pań poszukuje modelu, którego koszt nie przekroczyłby 180 zł. Z kolei trochę więcej niż 15% jest w stanie przeznaczyć na parkę od 200 do 330 zł. Najdroższych modeli, za które musimy zapłacić więcej niż 330 zł, poszukiwało ponad 13% kobiet.

Na popularne jesienią kurtki skórzane, panie najczęściej planują wydać do 180 zł. Z kolei ponad 27% kobiet chce na nie przeznaczyć od 180 do 370 zł. Prawie 21% jest z kolei w stanie wydać na ten model powyżej 840 zł. Natomiast 14% pań poszukiwało kurtki skórzanej w cenie 370 – 840 zł.

Top 3 na jesień i zimę 2015/2016

W Top 3 najczęściej poszukiwanych w serwisie Okazje.info ciepłych okryć damskich znalazł się płaszcz, parka oraz pikowana, krótka kurtka. Pierwsze miejsce należy do wełnianego, beżowego płaszcza marki KIOMI, który możemy kupić za 389 zł. Na drugim miejscu znalazła się granatowa parka marki LIBLAND w cenie 199,90 zł. Natomiast trzecią pozycję zajęła lekka, pikowana kurtka marki Htrang, za która musimy zapłacić 109 zł. 

25 września 2015

Jaki prezent na Dzień Chłopaka?

Już za kilka dni obchodzić będziemy święto każdego mężczyzny. Choć nazywane jest Dniem Chłopaka, świętują je także dojrzali panowie. Wszak w każdym z nich drzemie mały chłopiec. Analitycy Okazje.info sprawdzili co chłopcy dostają, a co chcieliby dostawać z okazji swojego święta. Z analizy wyłania się więc ciekawa lista prezentowych inspiracji, która może okazać się pomocna dla pań, chcących obdarować swoich mężczyzn.

Dzień Chłopaka obchodzony jest w Polsce 30 września. Nie jest to święto międzynarodowe, gdyż w innych krajach przypada w zupełnie inne dni i miesiące. Choć nie jest tak popularne jak Dzień Kobiet, z roku na rok zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników – zwłaszcza wśród panów, którzy podobnie jak kobiety lubią być obdarowywani upominkami. Porównywarka cen Okazje.info postanowiła zapytać swoich użytkowników, jakie prezenty najczęściej dostają z okazji Dnia Chłopaka oraz co chcieliby dostawać? Oto zaskakujące wyniki tej analizy.

Zapominamy o Dniu Chłopaka

Okazuje się, że 52% ankietowanych panów nie dostaje prezentów z okazji Dnia Chłopaka[1]. To całkiem sporo. Oznacza to, że panie albo nie pamiętają o święcie swoich mężczyzn, albo po prostu nie chcą ich obdarowywać. A przecież wszyscy lubimy prezenty. Szczęśliwcy, którzy dostają upominki z okazji Dnia Chłopaka, jako najczęstsze wskazują kosmetyki (13%), słodycze i sprzęt elektroniczny (po 11%). Nieco rzadziej otrzymują odzież (9,8%).

O czym marzą mężczyźni?

Najwięcej, bo aż 49% chłopców chciałoby otrzymać w prezencie sprzęt elektroniczny. Prawie 1/3 ankietowanych, bo 28%, marzy o laptopie, 23% pragnie dostać telewizor, 20% tablet, a 16% smartfona. To prezenty o wysokiej wartości, co z pewnością jest jedną z cech, która czyni je tak atrakcyjnymi. Najmniej panów chciałoby zostać obdarowanym odtwarzaczem MP3/MP4 i słuchawkami (odpowiednio 4% i 7%). Jedynie jeden ankietowany wskazał, że chciałby dostać słodycze.

Odzieżowe pragnienia mężczyzn

Według danych Okazje.info blisko 18% ankietowanych panów mogłoby w prezencie z okazji Dnia Chłopaka dostać odzież. Co ciekawe 37% chciałoby, by była to koszula, ¼ przebadanych wolałaby t-shirt, 23% bieliznę, a 11% dodatek w postaci paska. Tylko 4% panów marzy o krawacie.

Biżuteria i kosmetyki nieco mniej pożądane

Jedynie 17% mężczyzn chciałoby otrzymać biżuterię i kosmetyki. Przy czym wśród panów preferujących ozdoby, aż 66% marzy o zegarku. Na drugim miejscu, z 14-procentowym wynikiem, jest łańcuszek. Zaskakuje natomiast trzecie miejsce – 10% ankietowanych chciałoby otrzymać sygnet.

Wśród kosmetyków prym wiodą perfumy (wskazało je 79%). Na drugim miejscu z 10-procentowym wynikiem uplasował się żel pod prysznic. Najmniej panów chciałoby otrzymać żel do golenia i krem do twarzy.

Widać więc, że wśród najbardziej pożądanych męskich prezentów znalazły się: laptop, koszula, zegarek i perfumy.

W serwisie Okazje.info, w pierwszej z tych kategorii największą popularnością cieszą się następujące modele: Notebook Toshiba Satellite C75D-A7310+, Notebook ASUS UX31LA-US51T oraz Notebook Acer Aspire ES1-111M NX.MRSEP.001.

W kategorii koszul największym zainteresowaniem cieszą się: Koszula męska z łatami Carisma 8070, Granatowa koszula klasyczna Carisma oraz Fazzini Koszula męska Slim Fit sgs2.

Wśród zegarów największą popularnością w serwisie Okazje.info cieszą się modele: CASIO EF-527L-1AVEF, SPORT LED w stylu deski rozdzielczej samochodu DATA UNISEX (SREBRNY) oraz ATLANTIC 53653.41.25G.

Z kategorii perfum największym zainteresowaniem w serwisie Okazje.info cieszą się: Yves Saint Laurent - Opium, Calvin Klein CK Be oraz Adidas ACTIVE BODIES.



[1] Analiza na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 865 użytkowników serwisu Okazje.info. 

Dodatkowe informacje