Aktualności

02 grudnia 2015

Świąteczne zakupy Polaków. Wyniki badania Grupy Okazje

Na prezenty, które kupimy bliskim z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, większość z nas wyda nie więcej niż 500 zł. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Okazje[1]. Na co konkretnie przeznaczymy te pieniądze? Do kogo trafią zakupione upominki? Czy świąteczna gorączka zakupów trwać będzie aż do samej Wigilii?

Zdecydowanie najwięcej prezentów z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia otrzymają dzieci. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Okazje wynika bowiem, że prezent dla nich planuje przygotować, aż 65% ankietowanych. Niewiele mniej, bo 60%, miłą niespodziankę sprawi swojej partnerce lub partnerowi. 51% respondentów nie zapomni o rodzicach lub opiekunach, a 32% obdaruje również rodzeństwo.

Nieco zaskakujące wydają się wyniki raportu mówiące o tym, kiedy zaczynamy planowanie świątecznych zakupów. Obserwując oblężenie galerii handlowych na kilka dni przed świętami, wydawać by się mogło, że wybieranie prezentów zostawiamy na ostatnią chwilę. Okazuje się jednak, że 37% ankietowanych robi to aż miesiąc przed Wigilią, a 27% na 2-3 tygodnie przed. Do poszukiwania idealnych upominków dla bliskich w ostatniej chwili lub 2-3 dni wcześniej przyznało się jedynie 3% badanych.

Prezenty dla małych i dużych

Smartfony, tablety czy laptopy jeszcze jakiś czas temu były najpopularniejszymi prezentami dla dzieci. W ostatnim czasie zmienia się jednak podejście rodziców, którzy zaczynają dostrzegać zagrożenie związane ze zbyt częstym i długim korzystaniem maluchów z tego rodzaju sprzętów. Być może dlatego, na pierwszym miejscu listy podarunków, które planujemy dać najmłodszym członkom rodziny, znalazły się gry planszowe. Wskazało je 37% respondentów. Bardzo popularne okazały się również zabawki edukacyjne (35%), czyli takie, które wspierają rozwój dziecka, działają pozytywnie na jego kreatywność lub wpływają na zdolności manualne. Trzecie miejsce należy z kolei do uwielbianych przez maluchy klocków (33%). Zabawki te, coraz częściej pojawiają się w wersji drewnianej, która uważana jest za bardziej ekologiczną i bezpieczną. Mocną pozycję mają wciąż gry komputerowe, które zamierza pozostawić pod choinką 33% ankietowanych. Natomiast elektronikę, czyli wspomniane wcześniej tablety czy smartfony, już jedynie 9% badanych.

Dorosłym członkom rodziny, partnerom lub przyjaciołom, z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, najczęściej planujemy sprezentować perfumy. Ten pachnący podarunek wskazało 37% respondentów. Popularnymi prezentami są również artykuły spożywcze (35%), książki (33%) i ubrania (33%). Dosyć często bliskim pozostawiamy pod choinką także biżuterię (23%) oraz dodatki i akcesoria, takie jak paski, krawaty czy torebki (20%).

Świąteczne podsumowanie wydatków

Zdecydowana większość badanych na pojedynczy prezent planuje wydać nie więcej niż 100 zł (63%). 22% ankietowanych jest w stanie przeznaczyć na ten cel od 100 do 299 zł, a 6% od 300 do 499 zł. Deklaracja wyższych kwot pojawiła się jedynie wśród nielicznych uczestników badania. Niecałe 2% planuje kupić prezent, którego cena będzie się mieścić w przedziale 500 – 999 zł, tyle samo wyda 1000 zł i więcej.

Świąteczne wydatki zazwyczaj związane są jednak z więcej niż jednym prezentem. Dlatego warto sprawdzić ile planujemy wydać na wszystkie upominki łącznie. Okazuje się, że większość z nas chce przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 500 zł (28% chce się zmieścić w przedziale 100 – 299 zł, a 31% w przedziale 300 – 499 zł). 17% jest gotowa wydać od 500 do 999 zł, a ok. 7% powyżej 1000 zł.

Różnice w wysokości świątecznych wydatkach kobiet i mężczyzn nie są znaczące. Odrobinę hojniejsi okazują się jednak panowie – 10% z nich na pojedynczy prezent planuje wydać od 300 do 499 zł, z kolei pań plasujących się w tym przedziale jest jedynie 3%. Jeżeli chodzi o wydatki na wszystkie upominki, to 21% mężczyzn jest w stanie przeznaczyć na nie od 500 do 999 zł, a pań, które wskazały ten przedział jest 14%.



[1] Ogólnopolskie badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 23.10.2015 – 28.10.2015 r. Próba: osoby w wieku 18-60 lat, n=663.

26 listopada 2015

Mikołajkowe upominki – komu i co kupujemy z okazji tego święta?

Mikołajki to tradycja obdarowywania innych drobnymi upominkami. Otrzymują je głównie dzieci, ale zdarza się, że zwyczaj ten kultywowany jest także wśród dorosłych. Pojawia się na przykład w miejscach pracy, najczęściej w formie losowania osób, którym następnie szykujemy miłą niespodziankę. Komu jeszcze kupujemy prezenty z tej okazji? Co wybieramy dla maluchów, a co dla starszych? Postanowiła to sprawdzić Grupa Okazje.

Badanie zrealizowane na zlecenie Grupy Okazje[1] pokazało, że kupowanie prezentów z okazji Mikołajek to nadzwyczaj dobrze kultywowana tradycja. Pomimo, że niecałe trzy tygodnie później obdarowujemy bliskich z okazji świąt, to 6 grudnia równie chętnie sprawiamy im małą przyjemność. Dotyczy to głównie dzieci – aż  62% osób zadeklarowało bowiem, że w tym dniu daje im upominki. Wielu z nas obdarowuje także swoich partnerów (46%) oraz rodziców czy opiekunów (22%). Prezentem z okazji Mikołajek część osób zaskakuje również  rodzeństwo (16%) i przyjaciół (11%). Z kolei jedynie 16% badanych nie robi tego w ogóle.

Zarówno dzieciom, jak i dorosłym 6 grudnia najczęściej dajemy artykuły spożywcze. Czekoladowe mikołaje to symbol tego święta, który co roku znaleźć można praktycznie w każdym sklepie już w listopadzie. Jak więc wygląda obdarowywanie dorosłych? Na zakup podarunku z kategorii jedzenie i picie decyduje się 32% ankietowanych. Drugie miejsce w rankingu „dorosłych” prezentów zajęły perfumy, które wskazało 26% badanych. Z kolei na trzecim, z wynikiem 24% znalazły się książki.

 

Maluchom artykuły spożywcze zamierza podarować 32% badanych. Oprócz słodyczy, z okazji Mikołajek dzieci najczęściej dostają zabawki edukacyjne (29%) oraz książki (25%). Dosyć często kupujemy im także klocki (19%) i gry planszowe (15%).

 

Bez względu na to, czy planujemy obdarować bliskich z okazji Mikołajek czy też nie, warto pamiętać o tym szczególnym dniu. Dzięki niemu świąteczna atmosfera, którą wiele osób tak uwielbia, może zapanować w naszych domach nieco wcześniej niż dopiero 24 grudnia.



[1] Ogólnopolskie badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 23.10.2015 – 28.10.2015 r. Próba: osoby w wieku 18-60 lat, n=663.

23 listopada 2015

Wiarygodne Opinie świętują trzecie urodziny!

Program Wiarygodne Opinie, należący do jednego z liderów polskiego rynku e-commerce – Grupy Okazje – obchodzi w tym roku trzecie urodziny. Od początku swojej działalności zgromadził 1000 sklepów i 415 tysięcy opinii na ich temat. Co sprawia, że z roku na rok popularność tego narzędzia wzrasta? 

Program Wiarygodne Opinie to bezpłatne rozwiązanie dla sklepów internetowych, pozwalające zbudować relacje z klientami, poprzez zarządzanie opiniami wystawianymi po dokonanym zakupie. To również skuteczny system promocji sklepu internetowego, pozwalający pokazać jego wiarygodność i wyróżnić go na tle konkurencji. Nic więc dziwnego, że coraz więcej partnerów chce dołączyć do programu – robią to zwłaszcza te sklepy, które mają pewność co do jakości swojej obsługi – tutaj w ostatecznym rozrachunku liczy się bowiem zdanie użytkownika, a nie liczba zawartych transakcji.

„Kiedy trzy lata temu uruchomiliśmy program Wiarygodne Opinie nie sądziliśmy, że spotka się on z tak dużym zainteresowaniem naszych klientów. Z jednej strony to zaskakujące, że tak wielu internautów chce dzielić się opiniami na temat sklepów, w których dokonuje zakupów. Z drugiej strony, bardzo nas to cieszy, gdyż opinie pozostawione przez klientów motywują sklepy do lepszego działania, a inni kupujący mogą dokonywać bardziej świadomych zakupów” – powiedział Piotr Broniarczyk, Prezes Grupy Okazje, do której należy program Wiarygodne Opinie.

Jak to działa?

Klienci sklepów należących do programu Wiarygodne Opinie, po dokonaniu zakupów, otrzymują maile, w których proszeni są o wypełnienie krótkiej ankiety. Ma ona na celu uzyskanie opinii na temat obsługi w danym sklepie. Opinia ta pomaga innym kupującym, którzy rozważają dokonanie transakcji w tym miejscu. Z kolei samym sklepom daje możliwość uzyskania pozytywnej rekomendacji i zdobycia zaufania konsumentów.

Trzy wiarygodne lata

Urodziny to czas refleksji i podsumowań. Dlatego twórcy Wiarygodnych Opinii postanowili zebrać  i podzielić się najważniejszymi faktami na temat programu. Do tej pory przyłączyło się do niego 1000 sklepów internetowych. Od początku jego działalności internauci wystawili 415 tys. opinii na temat sklepów i 230 tys. opinii na temat konkretnych produktów. Wręczonych zostało 150 certyfikatów „Polecany przez Klientów”, którymi sklepy mogą chwalić się na swoich stronach. Natomiast w rocznym rankingu wyróżnionych zostało 90 najlepszych sklepów internetowych. A to dopiero początek.

„Cieszymy się, że nasz program okazał się tak przydanym narzędziem, ułatwiającym zakupy w sieci, ale też nobilitującym najlepszych sprzedawców. Na pewno będziemy stale rozwijać to narzędzie – zarówno dla użytkowników ostatecznych, jak i sklepów. W tym miejscu, z okazji trzecich urodzin programu chciałbym życzyć wszystkim samych wiarygodnych miejsc w sieci, a dzięki temu wyłącznie udanych zakupów internetowych” – dodaje Piotr Broniarczyk.

Warto zaznaczyć, że urodziny Wiarygodnych Opinii zbiegają się w czasie z urodzinami pierwszego serwisu Grupy Okazje – porównywarki cen Okazje.info, która w tym roku obchodzi swoje 8. urodziny.

18 listopada 2015

Rodziców zakupy przez Internet. Wyniki badania Grupy Okazje

W sklepach internetowych możemy obecnie znaleźć wszystko, czego potrzebuje nasze dziecko. Ich oferta jest bardzo szeroka, a dodatkowo co chwilę pojawiają się nowe marki, które coraz częściej sprzedają swoje produkty jedynie w sieci. Jednak czy rodzice preferują zakupy online? Czy uważają za bezpieczne kupowanie produktów dla dzieci przez Internet? Na te i inne pytania odpowiada badanie przeprowadzone na zlecenie Grupy Okazje[1].

Badanie zrealizowane w październiku na zlecenie Grupy Okazje pokazało, że 48% respondentów poszukuje produktów dla dzieci w Internecie. Zakupy w sieci w tym przypadku okazały się nawet nieco popularniejsze, niż te w sklepach stacjonarnych, które wskazało 43% badanych. Warto jednak zauważyć, że produktów dla maluchów online szuka nieznacznie więcej mężczyzn (50%) niż kobiet (46%), a to one z reguły mają większą decyzyjność jeżeli chodzi o zakupy z tej kategorii.

W Internecie najczęściej kupujemy zabawki (25%). Drugie miejsce należy do odzieży i obuwia dla maluchów, które w sieci nabywa 18% respondentów. Nieco mniej zagląda do Internetu w poszukiwaniu elektroniki (12%) i książek (11%) dedykowanych najmłodszym. Online zdecydowanie nie nabywamy produktów z kategorii karmienie, bardzo niewielu z nas decyduje się również na zakup artykułów szkolnych i plastycznych (1%), mebli i dodatków do pokoju dziecięcego (2%) oraz produktów do higieny i pielęgnacji (2%). Warto także zauważyć, że 15% badanych zadeklarowało, że w ogóle nie kupuje w sieci rzeczy dedykowanych dzieciom.

Zakupy w Internecie stają się coraz bezpieczniejsze, co dostrzegli także Ci, którzy w sieci poszukują produktów dla dzieci. Aż 85% z nich uznało kupowanie produktów maluchom online za pewny rodzaj transakcji. Taką opinię wyraziło 82% kobiet oraz 88% mężczyzn. Takiego zdania są zarówno respondenci posiadający dzieci (87%), jak i osoby bezdzietne (83%).



[1] Ogólnopolskie badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 23.10.2015 – 28.10.2015 r. Próba: osoby w wieku 18-60 lat, n=663.

16 listopada 2015

Dobre bo polskie - czy Polacy chętniej wybierają kosmetyki polskich producentów?

W Polsce przejawem lokalnego patriotyzmu jest wspieranie rodzimego biznesu, poprzez wybieranie podczas codziennych zakupów wyrobów „made in Poland”. Konsumencki patriotyzm jest faktycznie coraz silniejszy, a Polacy znacznie częściej niż kiedyś doceniają polską jakość. Widać to na przykład podczas jarmarków produktów regionalnych, które odbywają się regularnie nawet w galeriach handlowych. Okazuje się, że trend ten dotyczy także kosmetyków. Potwierdziła to ankieta przeprowadzona wśród użytkowników porównywarki cenowej Okazje.info.

Badanie przeprowadzone na grupie prawie 800 użytkowników porównywarki cenowej Okazje.info[1], potwierdziło pozytywne nastawienie Polaków do kosmetyków polskich producentów. 51% ankietowanych zadeklarowało, że kupując produkty z tej kategorii zwraca uwagę na kraj ich pochodzenia. Z kolei prawie 64% zadeklarowało, że te polskiego pochodzenia wybiera częściej.

Jakość czy cena?

Osoby, które przyznały, że podczas zakupów częściej wybierają kosmetyki polskich producentów, jako powód takich decyzji najczęściej wskazywały chęć wspierania rodzimego biznesu. Taka odpowiedź pojawiła się wśród ponad 24% respondentów. Jest to z pewnością efekt silnej w ostatnich latach debaty społecznej na ten temat. Wiele osób zrozumiało i przekonało się, że kupowanie polskich produktów to dobry sposób na umacnianie naszej gospodarki. Po latach zachwytu nad tym, co zagraniczne dostrzegliśmy, że nasze wyroby są równie dobre jakościowo. Tego zdania jest prawie 20% przebadanych użytkowników serwisu Okazje.info. Powodem, dla którego wybieramy polskie kosmetyki jest również cena – na ten aspekt zwróciło uwagę 17,5% respondentów. To prawda, że cena polskich produktów kosmetycznych jest często dużo bardziej atrakcyjna. Nie musimy się jednak obawiać, że na rynkach zagranicznych zostaną one sklasyfikowane jako te tanie, ponieważ, tak jak i w przypadku marek obcego pochodzenia, istnieje wśród nich także segment produktów luksusowych.

 

Która polska marka kosmetyczna jest najczęściej wybierana?

Najpopularniejszą polską marką kosmetyczną wśród użytkowników serwisu Okazje.info jest Ziaja – wskazało ją 36% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się Bielenda, którą wybrało ponad 22% respondentów. Z kolei trzecią pozycję zajęła marka AA – najchętniej wybiera ją prawie 15% przebadanych osób. Wszystkie trzy swoją działalność rozpoczęły 25 lat temu lub wcześniej. Na swoją pozycję pracują zatem już długo i dzisiaj mogą śmiało konkurować z zagranicznymi producentami. Warto także zauważyć, że czwarte miejsce należy do bardziej luksusowej i droższej marki, mianowicie do dr Ireny Eris, którą wskazało 9,6% badanych.

Polskie marki kosmetyczne mają bardzo silną pozycję. Wysoka jakość, konkurencyjne ceny i systematycznie rosnące zaufanie klientów do rodzimych marek sprawia, że Polacy coraz chętniej kupują produkty „made in Poland”[2]. Miejmy nadzieję, że trend ten nie tylko się utrzyma, ale z czasem będzie jeszcze silniejszy.



[1] Ankieta przeprowadzona w dniach 26-28.10.2015, na grupie 786 użytkowników serwisu Okazje.info.

Dodatkowe informacje