Dla mediów

< powrót do informacji prasowych

7 urodziny Okazje.info: 7 kroków, które decydują o sukcesie firmy

                  Od debiutu serwisu Okazje.info mija właśnie 7 lat, a serwis nadal z powodzeniem się rozwija. 7 urodziny stały się pretekstem do tego, by podzielić się kilkoma faktami z życia firmy, które wpłynęły na jej sukces. W 7 krokach przedstawiamy, co możesz zrobić, by tak jak porównywarka cen, wypłynąć na szerokie wody.

 1. Zacznij od naprawdę dobrego pomysłu i modelu biznesowego

W naszej firmie lata 2007 i 2008 były fundamentalne – to wtedy studenci z Łodzi stworzyli pasaż handlowy. Ich startup ostatecznie przekształcił się w porównywarkę cen. W takim modelu biznesowym serwis Okazje.info funkcjonuje do dziś. Zaledwie po kilku miesiącach od startu serwis osiągnął miesięczną oglądalność na poziomie miliona unikalnych użytkowników oraz prezentował oferty około 350 sklepów internetowych i tradycyjnych sieci handlowych. Ważnym krokiem w rozwoju porównywarki było wdrożenie mechanizmu licytacji stawki, udostępniając sklepom możliwość pozycjonowania swoich ofert na Okazje.info.

2. Zaproponuj rozwiązanie, którego jeszcze nikt nie wymyślił

Mówi się, że wszystko już było, a to, co powstaje, jest już tylko powieleniem zrealizowanych pomysłów. Ale czy na pewno? W e-commerce jest jeszcze wiele nieodkrytych ścieżek, trzeba tylko dobrze poznać rynek i wykazać się dozą kreatywności. Tak w 2009 roku zrobiła Grupa Okazje. Wtedy jeszcze żadna porównywarka cen nie wprowadziła opcji pobierania gazetek i katalogów promocyjnych z ofertami sklepów internetowych i tradycyjnych. To był strzał w dziesiątkę. W ciągu dwóch ostatnich lat wysłanych zostało do internautów prawie 5 mln gazetek.

3. Myśl o swoich klientach i użytkownikach jednocześnie

W branży e-commerce trzeba pamiętać zarówno o klientach, jak i o użytkownikach. Obie strony oczekują innowacyjnych rozwiązań, które ułatwią im korzystanie z usług, które oferujesz. My to wiemy, dlatego w 2010 roku na porównywarce cen pojawiły się rankingi, które pozwalają internautom zapoznać się z najpopularniejszymi ofertami sklepów z ostatniego miesiąca. Ponadto wprowadzone zostały poradniki zakupowe, a także sekcja “Prezenty”. Jest to idealna opcja dla wszystkich poszukujących upominków dla bliskich w okresach świąt i innych okazji, a dla sklepów jest formą dodatkowej darmowej promocji.

4. Rozwijaj swój biznes w różnych obszarach

Konkurencja nie śpi, a internauci są niezwykle wymagający. Wiemy to z doświadczenia. Stąd w 2011 roku wprowadziliśmy nowy interfejs, który pozwolił na lepsze usystematyzowanie informacji, łatwiejszą nawigację i bardziej atrakcyjny wygląd porównywarki cen. W tym samym czasie do Grupy Okazje dołączyły nowe serwisy profilowane: YouShop, YouHome i YouStyle.

5. Szukaj partnerów biznesowych i pomóż klientom w rozwoju ich działalności

Synergia ma ogromne znaczenie nawet wśród największych graczy e-commerce. Wiedzą to wszyscy. Razem możemy więcej, tak jak porównywarka cen Okazje.info, nawiązując w 2012 roku współpracę z Agorą. Dzięki temu oferty sklepów wyświetlane są na ponad 60 serwisach internetowych tego wydawcy. Dodatkowym źródłem informacji o sklepach są Kolumber.pl i Znam.to, które trafiły pod nasze skrzydła. 

Ważnym momentem był również start programu Wiarygodne Opinie dla kupujących i dla sprzedawców. Dzięki temu internauci wystawiają ocenę sklepom, a te mogą zarządzać wartościowymi opiniami, budując jednocześnie swój wizerunek i zaufanie do marki wśród klientów. 

6. I po latach widać efekty ciężkiej pracy

Nie od razu Rzym zbudowano. Pierwsze sukcesy przychodzą dopiero po latach. Miernikiem sukcesu  może być wysoki dochód, wysokie miejsce w prestiżowych rankingach, nagrody, wyróżnienia. Dla przykładu, stworzony w 2004 roku Facebook po raz pierwszy przestał przynosić straty dopiero w 2009 roku. Dla nas takim sukcesem na dzień dzisiejszy jest drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych serwisów e-commerce w Polsce (badania Megapanel PBI/Gemius). Po raz pierwszy zdobyliśmy je i przez dłuższy czas utrzymywaliśmy w 2013 roku. 

7. Nie spoczywaj na laurach

To, że jest sukces, nie znaczy, że już wszystko będzie układało się po naszej myśli. Przykładów firm, które zachłysnęły się pierwszymi powodzeniami, trwają przy swoich nieco archaicznych projektach i nie rozwijają się, jest wiele. Trzeba śledzić trendy i iść z duchem czasu. W przypadku Grupy Okazje było to uruchomienie w czerwcu tego roku nowego serwisu Rabatuj.pl z kodami rabatowymi i promocjami w sieci. Od tamtego czasu internauci odebrali niemal pół miliona kuponów promocyjnych.

Kilka liczb na potwierdzenie

7 lat istnienia na rynku e-commerce daje wymierne efekty: ponad 14 mln ofert produktowych, niemal 2,8 tys. współpracujących sklepów, zespół 60 zaangażowanych i ambitnych pracowników, 7 mln klientów gotowych podjąć decyzję zakupową, 20 mln odsłon miesięcznie. Wszystko dzięki zrealizowaniu tych siedmiu prostych zasad.

Dodatkowe informacje