Dla mediów

< powrót do informacji prasowych

Zimowa aktywność Internautów - podsumowanie roku

Zarówno, przekraczająca często 15° Celsjusza, temperatura na trwających właśnie XXII Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Soczi, pogoda za naszymi oknami, jak i długoterminowe prognozy przeczą temu, że od oficjalnego końca zimy dzieli nas jeszcze kilka tygodni. Niemal wiosenna aura nie cieszy jednak entuzjastów sportów zimowych, którzy, jak pokazują dane zebrane przez Porównywarkę Cen Okazje.info, rozpoczęli przygotowania do sezonu 2013/2014 już w listopadzie, ale od tego czasu nie mieli zbyt wielu okazji do skorzystania z uroków polskich stoków.

 

 Czas na stok

W skali roku zainteresowanie ‘Sportami zimowymi’ rozkłada się niemal symetrycznie co obrazuje dobrze powyższy wykres. Późną wiosną i latem przygotowujemy się do wakacyjnych wyjazdów – kupujemy więc stroje kąpielowe, okulary przeciwsłoneczne i plażowe leżaki. Na myślenie o konieczności skompletowania sportowego ekwipunku na kolejny zimowy sezon jest wtedy stanowczo za wcześnie. Potwierdzają to również dane zebrane przez analityków Okazje.info – najniższą wartość odwiedzin kategorii ‘Sporty zimowe’ odnotowuje się w czerwcu i lipcu. Z każdym miesiącem, któremu bliżej jest do kalendarzowej zimy zainteresowanie tą grupą produktową systematycznie wrasta. Momentem, w którym wkraczamy w okres najintensywniejszych przygotowań do sezonu białego szaleństwa jest listopad – wówczas liczba Internautów poszukujących zimowego sprzętu sportowego jest 3-krotnie wyższa niż w miesiącach wakacyjnych. Kulminacja popularności ‘Sportów zimowych’ przypada na grudzień, generując w porównaniu z czerwcem, o 333% więcej odwiedzin kategorii. Przyczyną takiego rozkładu sił jest nie tylko pogoda za oknem, ale również wkroczenie w czas planowania wyjazdów na Święta, Sylwestra czy ferie. Wysoki poziom zainteresowania omawianą grupą produktową utrzymuje się do końca stycznia, do czego zapewne w dużej mierze przyczyniają się atrakcyjne, poświąteczne wyprzedaże. W lutym coraz częściej zaczynamy myśleć o przygotowaniach do wiosny – wtedy właśnie popularność ‘Sportów zimowych’ wyraźnie spada. Odstępstwem od tej reguły może być jednak w tym roku mocno rozciągnięty w czasie okres ferii oraz kapryśna pogoda, która spowoduje, że jeszcze w kwietniu będziemy cieszyć się w Polsce dobrze przygotowanymi i zaśnieżonymi stokami.

 

Najpopularniejsze grupy produktów kategorii Sporty Zimowe

Z analizy dokonanej przez specjalistów Porównywarki wynika, że wśród Internautów odwiedzających ‘Sporty zimowe’, aż 26% poszukuje kurtek narciarskich i snowboardowych. Pozostałe grupy produktowe, wchodzące w skład omawianej kategorii cieszą się wyraźnie mniejszym zainteresowaniem, utrzymującym się w większości przypadków na zbliżonym do siebie poziomie, oscylującym w granicach od 4 do 9%. W tym miejscu warto jednak zauważyć, że Polacy częściej niż zimowego sprzętu sportowego, poszukują w sieci odzieży na stok. Narty z wynikiem 7%, znalazły się dopiero na 7 miejscu w rankingu popularności poszczególnych grup, a deski snowboardowe, generując 6% wszystkich odsłon kategorii - na miejscu 9. Otrzymane statystyki pozwalają przypuszczać, że polscy entuzjaści sportów zimowych doskonale zdają sobie sprawę z tego, że do komfortowego i bezpiecznego uprawienia tych właśnie dyscyplin niezbędny jest sprzęt precyzyjnie dostosowany do potrzeb i umiejętności użytkownika. Z tego właśnie powodu fachowa porada, jaką mogą otrzymać od specjalisty w tradycyjnym sklepie ze sprzętem narciarskim i snowboardowym, wciąż odgrywa dla nich kluczową rolę na drodze do podjęcia decyzji zakupowej. W przypadku odzieży oraz innych narciarskich i snowboardowych akcesoriów aż tak specjalistyczna wiedza nie jest konieczna. Choć w pierwszej kolejności szukamy wygodnych strojów, gwarantujących utrzymanie właściwej temperatury naszego ciała, coraz częściej zależy nam również na tym, by na stoku prezentować się po prostu modnie. Na podstawie zebranych danych pokusić się można o stwierdzenie, że możliwość zapoznania się na wszelkiego rodzaju portalach internetowych z najnowszymi trendami panującymi w narciarskich kurortach, a następnie przyjrzenia się ofertom, działających w sektorze online, sklepów z odzieżą sportową to dla wielu Internautów najwygodniejsza forma wyboru, skrojonej na miarę własnych potrzeb, odzieży na stok.

 

Top producenci nart

Zakup sprzętu do sportów zimowych to wielosezonowa inwestycja, stawiamy więc na zaufane marki, znane z produktów najwyższej jakości. Dowodzi tego między innymi ranking najpopularniejszych wśród Internautów producentów nart. Na szczycie podium znalazła się, istniejąca od blisko 70 lat, austriacka firma Blizzard. Drugie miejsce przypadło w udziale również powstałej w Austrii, ale o dekadę młodszej marce Atomic. Na ostatniej pozycji ze strefy medalowej uplasował się prawdziwy weteran wśród producentów sprzętu narciarskiego – istniejąca od 1907 roku, francuska firma Rossignol. Taki rozkład sił to w dużej mierze zasługa bogatej i różnorodnej oferty produktowej wszystkich laureatów, wśród której każdy narciarz, znajdzie sprzęt nie tylko dostosowany do swojego stopnia zaawansowania, ale także preferencji cenowych.

 

Preferowana cena nart

Z danych zebranych przez analityków Porównywarki wynika, że większość osób planujących zakup nart w sklepie internetowym wybiera produkty ze średniej półki cenowej. Aż 67% Internautów poszukuje sprzętu, którego cena waha się od 500 do 1000 zł, 28% chce wydać kwotę nie większą niż 500 zł, a zaledwie 5% zamierza przeznaczyć na zakup nart od 1000 do 2000 zł. Modele kosztujące więcej niż 2000 zł nie wzbudzają zainteresowania wśród osób, korzystających podczas zakupów online z filtra ceny. Tak znacząca popularność nart w cenie do 1000 zł pozwala przypuszczać, że wśród Internautów poszukujących sprzętu narciarskiego przeważają osoby jeżdżące na nartach hobbistycznie, które na niższych półkach cenowych znaleźć mogą wiele atrakcyjnych ofert dostosowanych do swoich potrzeb i umiejętności.

 

Bestsellery – narty

 

Rolę, jaką podczas wyboru nart odgrywa ich producent podkreśla również ranking bestsellerowych modeli. Na pierwszym i trzecim miejscu podium znalazły się produkty Claoud 9 i Cloud 8 firmy Atomic. Zdobywcą srebrnego medalu zostały narty Progressor, wyprodukowane przez obecną na rynku od 80 lat, austriacką firmę Fisher. Wszyscy trzej liderzy rankingu są modelami wyposażonymi w wiązania, a ich cena waha się od 1049 do 1299 zł. Pokusić się więc można o stwierdzenie, że jeżdżący na nartach Internauci wolą jednorazowo wydać większą kwotę, niż kompletować zestaw ‘narty plus wiązania’ na własną rękę.

Top producenci desek snowboardowych

Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku nart – również w gronie najpopularniejszych producentów desek snowboardowych znalazły się marki, sygnujące swoim logo sprzęt wysokiej jakości i tym samym cieszące się wśród snowboardzistów dużym uznaniem. Liderem rankingu został istniejący od blisko 40 lat, amerykański koncern Burton, określany często mianem najbardziej rozpoznawalnej firmy snowboardowej świata. Na drugim miejscu, ex aequo uplasowały się istniejąca od 1981 roku, niemiecka firma F2 oraz mogący pochwalić się 20-letnią tradycją, szwajcarski Nidecker. Ostatnie miejsce na podium przypadło w udziale istniejącej od 2001 roku, czeskiej marce Westige.

 

Preferowana cena desek snowboardowych

Statystyki przygotowane przez Okazje.info dowodzą, że większość Internautów, kierujących się podczas poszukiwania nowej deski snowboardowej parametrem ceny wybiera produkty od 500 do 700 zł. Na modele z tego przedziału cenowego zdecydowało się aż 93% użytkowników. Desek kosztujących od 700 do 1000 zł poszukiwało 3% konsumentów, a produktów o cenie niższej niż 500 zł i wyższej od 1000 zł – 2% dla każdego z przedziałów. Analogiczne do tych prezentowanych przez narciarzy, preferencje cenowe jeżdżących na snowboardzie Internautów mogą sugerować, że również w ich gronie dominują sezonowi pasjonaci, którym super profesjonalny i tym samym droższy sprzęt nie jest potrzebny do tego, by w pełni cieszyć się aktywnością na stoku.

Bestsellery – snowboard

Tendencję, zgodnie z którą snowboardziści kompletujący swój sprzęt w sklepach internetowych kierują się w pierwszej kolejności znaną marką oraz ceną w przedziale 500–700 zł potwierdza także ranking modeli desek, cieszących się wśród Internautów największą popularnością. Na szczycie podium znalazła się deska Tribute R wyprodukowana przez istniejącą od 1948 roku, amerykańską firmę Head. Drugie miejsce w rankingu zajął model WRC marki WR Project, należącej do amerykańskiej firmy K2 Sports. Trzecia lokata przypadła w udziale desce potentata branży sprzętu do uprawiania sportów zimowych – firmy Rossignol. Wszystkie modele ze strefy medalowej nie posiadają wiązań, a ich ceny wahają się w przedziale 550-650 zł.

 

Bestsellery – łyżwy i sanki   

Internauci, którzy nie mają możliwości odwiedzenia górskich kurortów, poszukują sprzętu, pozwalającego na zimową aktywność w mieście. Liderem rankingu bestsellerowych łyżew został model figurowy Spokey Classic, dostępny od 49 zł. Na kolejnych dwóch pozycjach podium uplasowały się łyżwy hokejowe – kosztujące 99 zł Spokey Durable oraz bardziej profesjonalne i tym samym droższe - Bauer Supreme. Równie różnorodnie przedstawia się ranking najpopularniejszych sanek. Zdobywcą pierwszego miejsca był amortyzowany model z oparciem – Mikrus, za 339zł. Tuż za nim znalazły się klasyczne, drewniane sanki Kimet w cenie 66 zł. Trzecie miejsce przypadło w udziale plastikowym sankom z kierownicą – Snow Tiger Deluxy, dostępnym od 167 zł.

Choć długoterminowe prognozy zapowiadają rychłe nadejście wiosny, nie powinniśmy zapominać, że nasz klimat bywa nieprzewidywalny. W ubiegłym roku zaskoczył śnieżnymi zaspami podczas kwietniowych świąt wielkanocnych, stąd nie sposób  przewidzieć czy również teraz nie szykuje jakiejś niespodzianki. Lepiej więc z oficjalnym zamknięciem sezonu narciarsko-snowboardowego 2013/2014 nieco jeszcze poczekać. Pamiętajmy także, że sprzęt na koniec sezonu jest z reguły o wiele tańszy dzięki czemu liczna grupa amatorów białego szaleństwa wstrzymuje się z zakupem upatrzonych modeli właśnie do wiosny, aby zaopatrzyć się w nie i przygotować już na kolejną zimę.

 

Dodatkowe informacje